تاریخ ایلات خمسه
تاریخ ایلات خمسه
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 
ایلات خمسه نام جدیدی است که در اواسط قرن سیزدهم هجری بو جود آمدو در واقع اتحادی است سیاسی که دولت مرکزی بین پنج ایل کم اهمیت ایجاد نمود زیرا حکمرانان قاجار همیشه از قدرت قشقاییها وحشت داشتند ،این وحشت در زمان ناصر الدین شاه (۱۲۶۴-۱۳۱۳ق) بدان حد رسید که شاه برای خنثی نمودن قدرت قشقائیها و ایجاد نیروئی در مقابل آنها فرمان ایجاد یک اتحادعشیره ای جدید را تحت رهبری حکام محلی شیراز (قوام الملک شیرازی ) که دشمنان سر سخت قشفائیها بودند صادر نمود.

 

اتحادیه قبیله ای مذکور از گردهمائی پنج طایفه و منزوی در سال۱۲۷۵قمری تشکیل گردید هر چند که از سال ۱۲۹۱قمری ضابطی ایلات : عرب ،بهارلو،و باصری رسما" به قوام الملک واگذار شده بود ولی نام ایلات خمسه از سال ۱۲۷۵قمری ببعد در نوشتجات آن زمان مشاهده می گردد این پنج ایل عبارت بودند از : اینالو ،بهارلو، و نفر که هر سه ترک زبان بودند ،ایل عرب که عرب زبان بودند و ایل باصری که به زبان فارسی تکلم می کردند .

ایل نفر در زمان نادر شاه (۱۱۴۸-۱۱۶۰ق) و کریمخان زند (۱۱۶۳-۱۱۹۲ق)اعتبار داشتند ،ایل بهار لو و نفر را خان ایل نفر اداره می کرد و تا سال ۱۲۶۰قمری (زمان محمد شاه قاجار ) قدرت آنها ادامه داشت .

در زمان ناصر الدین شاه حکومت بخاطر وحشتی که از ایل قشقائی داشت بطور غیر مستقیم به اختلافات درونی ایل دامن می زد تا از این راه آنها را تضعیف کرده و به تجزیه بکشاند . در نتیجه از حدود سالهای ۱۲۸۷به بعد نزدیک به ۱۴۰۰۰خانوار از ایل قشقائی به ایلات دیگر پیوستند . ۵۰۰۰خانوار آنها به بختیاریها ملحق شده ،۴۰۰۰خانواردر دهات مختلف پراکنده گردیدند ،۵۰۰۰خانوار هم به ایلات خمسه پیوستند .

 

 

منبع و ماخذ (کتاب عشایر مرکزی ایران )   نویسنده : دکتر جواد صفی نژاد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: